فروش شن و ماسه در اصفهان

حمل و نقل بتن، تخلیه و انباركردن سنگدانه های مصرفی

ضوابط بارگیری ، حمل و نقل، تخلیه و انباركردن سنگدانه های مصرفی در بتن به قرار زیر است :

  1. شرایط باید به گونه ای باشد كه مواد خارجی و زیان آور در سنگدانه ها نفوذ نكنند .
  2. شرایط باید به گونه ای باشد كه دانه های ریز و درشت در یک دپو از یكدیگر جدا نشوند .
  3. شرایط باید به گونه ای باشد كه سنگدانه ها شكسته نشوند .
  4. محل نگهداری سنگدانه ها باید دور از پوشش گیاهی و مواد آلوده كننده باشد .
  5. شن های با حداكثر اندازه ۳۸ میلیمتر یا كمتر باید در دو گروه كمتر و بیشتر از ۱۹ میلیمتر نگهداری شوند. این كار امكان جدا شدن دانه ها از یكدیگر را كاهش می دهد .
  6. دیواره های تقسیم دپوی مصالح سنگی باید به گونه ای مقاوم و پایدار باشد كه در صورت خالی بودن یک قسمت و پر بودن قسمت مجاور، دیواره بر اثر رانش سنگدانه ها تخریب یا جابجا نشود .
  7. در هنگام بارش و یا یخبندان، باید سنگدانه های واقع در فضای آزاد با برزنت یا ورقه های پلاستیكی پوشانیده شود .
  8. در هنگام گرمای شدید، باید بر روی سنگدانه های واقع در فضای آزاد، سایبان درست شود .
  9. شیب مخروط های دپوی شن و ماسه نباید زیاد باشد زیرا شیب زیاد دپوها موجب جدا شدن دانه های ریز و درشت از هم می شود .
  10. سنگدانه ها تا حد امكان باید به صورت لایه هایی با ضخامت یكسان بر روی یكدیگر ریخته شده و انبار شوند . سنگدانه ها باید با لودر یا وسایل مناسب دیگر به گونه ای برداشته شوند كه هر بار قسمت هایی از همه لایه های افقی برداشته شوند .
  11. در صورت تخلیه سنگدانه ها هنگام باد، باید تدابیری اتخاذ گردد كه از جدا شدن ذرات ریز جلوگیری شود .
  12. محل دپوی شن و ماسه باید به گونه ای باشد كه همواره امكان تخلیه آب مازاد آنها وجود داشته باشد .
  13. سنگدانه های انبار شده در دپو باید حداقل ۱۲ ساعت در محل باقی مانده و سپس مصرف شود . این امر موجب می شود كه رطوبت سنگدانه ها به حد یكنواخت و پایدار برسد .
  14. سیلوی ذخیره سنگدانه ها حتی المقدور باید با مقطع مربع یا دایره و شیب مخروط یا هرم تحتانی آن كمتر از ۵۰ درجه باشد . مصالح سنگی باید به صورت قائم در داخل سیلو ریخته شود تا از برخورد مواد سنگی با كناره های سیلو جلوگیری شده و دانه ها از هم جدا نشوند . در صورتی كه سیلوی ذخیره سنگدانه ها پر باشد امكان شكسته شدن سنگدانه ها و تغییر دانه بندی آن كاهش می یابد . برای خالی كردن سنگدانه ها به داخل سیلو، باید از نردبان ویژه مصالح سنگی استفاده شود .
  15. در صورتی كه شرایط به گونه ای باشد كه امكان شكسته شدن سنگدانه ها در حین جابجا كردن یا انبار كردن وجود داشته باشد، باید قبل از ساخت بتن با این سنگدانه ها، بار دیگر آنها را دانه بندی كرد .
  16. ضوابط مربوط به جلوگیری از جدا شدن سنگدانه ها باید در مورد سنگدان ههای گرد گوشه ، كه بیشتر مستعد این امر هستند، جدیتر رعایت شود .
  17. در هنگام بارش برف و یخبندان ، سنگدانه ها باید به گونه ای انبار شوند كه امكان یخ زدگی و نیز جمع شدن برف و یخ بین دانه ها وجود نداشته باشد .
  18. هنگام تحویل هر محموله از سنگدانه های وارده به كارگاه ، باید مشخصات مذكور در اسناد تحویل سنگدانه ها با مشخصات سفارش داده شده و نیز سنگدانه های وارده بررسی، مقایسه و انطباق آن كنترل شود .
  19. درهنگام تحویل هر محموله از سنگدانه های وارده به كارگاه ، باید وضعیت ظاهری آن ها از نظر اندازه، شكل دانه ها و ناخالصی های آن با چشم كنترل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا