فروش شن و ماسه در اصفهان

رطوبت سطحی و جذب آب دانه های سنگی

رطوبت سطحی و جذب آب دانه ها

بطور كلی دانه ها از نظر رطوبت سطحی و جذب آب دانه ها به چهار دسته تقسیم می شوند:

  1. دانه های كاملا خشک
  2. دانه های خشک
  3. دانه های اشباع با سطح خشک (S.D)
  4. دانه های مرطوب

دانه های كاملا خشک

دانه های كاملا خشک دانه هایی هستند كه دركوره ۱۰۰ الی ۱۱۰ درجه حرارت دیده و كاملا خشک شده باشند . توجه شود كه اصولا دانه ها دارای خلل و فرج هستند. بطوری كه از متراكم ترین سنگ های موجود در طبیعت می توان از گرانیت نام برد كه آن ها هم حدود یک درصد تخلخل دارد. سنگهایی كه در بتن سازی بكار می روند (شن و ماسه معمولی) گاهی حدود ۵ % تخلخل دارند. در دانه های كاملا خشک كلیه این سوراخ ها و خلل و فرج ها باید كاملا عاری از آب یا رطوبت باشند.

دانه های خشک

دانه های خشک دانه هایی هستند كه در داخل بعضی از حفره های میانی دانه آب موجود باشد ولی حفره های مجاور سطح خارجی فاقد آب باشند.

دانه های اشباع با سطح خشک (S.D)

دانه های اشباع با سطح خشک (S.D) دانه هایی هستند كه كلیه حفره ها و خلل و فرجهای آنها از آب پر باشد، اما سطح دانه خشک است. چنانچه دانه ها را به مدت ۲۴ ساعت در آب نگاه داشته سپس از آب بیرون بیاورند و سطح آن را با دستمال خشک و ضخیم كاملا خشک كنند، بطوری كه در سطح ظاهری فقط كمی نم دیده شود، این دانه ها حالت اشباع با سطح خشک خواهد داشت.

دانه های مرطوب

دانه های مرطوب دانه هایی هستند كه خلل و فرج داخلی آنها اشباع از آب بوده و از طرفی سطح آنها نیز خیس باشد، دانه ای كه پس از ۲۴ ساعت غوطه وری در آب از آب بیرون آورده شود، یک دانه خیس محسوب می شود.

تصویر زیر وضعیت یک دانه را در حالتهای مختلف از نظر رطوبت نشان می دهد .

وضعیت یک دانه در حالت های مختلف از نظر جذب آّب و رطوبت سطحی

وضعیت یک دانه سنگی در حالت های مختلف از نظر جذب آّب و رطوبت سطحی

قابل ذكر است كه در طرح مخلوط بتن همیشه فرض می شود كه دانه ها در حالت اشباع با سطح خشک هستند، بدین معنی كه نه آب بتن جذب دانه ها می شود و نه دانه آبی به آب بتن اضافه می كنند. اگر دانه ها كاملا (خشک) یا خشک باشند مقداری از آبی كه به مخلوط اضافه می شود، جذب دانه ها شده، لذا باید آب بیشتری مصرف كرد.

همچنین اگر دانه ها مرطوب باشند، آب اضافی سطح خود را به مخلوط اضافه كرده و میزان آب مخلوط را افزایش می دهند، لذا در این مورد باید آب كمتری مصرف كرد. معمولا دانه های ماسه ای تا حود ۰٫۷ درصد و دانه های شنی تا حدود ۰٫۵ درصد آب جذب می كنند تا از حالت كاملا خشک به حالت اشباع با سطح خشک تبدیل شوند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا